Lemsemmen, rghaif.






Ingrediënten:
650 gram tarwebloem 
350 gram smida (griesmeel) medium of de fijne.
3 gram gist droge gist. 
18 gr zout.
600 / 650 ml water.


Voor besmeren van de msemmen of mlaoui:
1 pakje zachte roomboter en kom olie


Bereidingswijze:
Kneed het deeg voor ongeveer voor 10 minuten lang tot het een zacht gekneed deeg is, hou er rekening mee dat het iets meer water nodig heeft dan ik heb aangegeven, ik ben een gevoelswerker, griesmeel heeft meer water dan bloem, en elke bloem en griesmeel is verschillend de 1 absorbeert meer water dan de ander.
Besmeer de werkplek met veel olie.
Vorm van het deeg ronde ballen.
Leg ze op werkplek met ruimte tussen de ballen, Smeer ze helemaal in met olie.
Laat ze 20 / 30 minuten bedekt staan om wat te rijzen, dan worden ze makkelijk om te vormen.
Vorm ze zoals ik op de foto's heb gedaan, iedereen weet hoe je msmmen moet maken.
Het belangrijkste is steeds de msemmen met vorm geven met roomboter steeds besmeren en met wat olie.
En weten jullie waarom ze bij de bakker of slager niet te eten zijn omdat ze niet goed gekneed zijn en niet met boter zijn besmeerd, met olie alleen verbranden ze snel en worden ze niet goudgelig, en luchtig van binnen, en zijn ze ook niet taai als rubber.
Deze vraag wordt vaak aan me gesteld daarom deze tip voor de dames voor lekkere lemsemmen en mlaoui's.
Laat ze na het vouwen even weer 10 minuten staan en bedekt met plastic zak.
Na het even staan maak je ze wat platter, Besmeer ze weer met wat olie en boter.
Bak ze in hete marokkaanse ijzeren pan of Turkse pizza pan, niet op al te hete vuur, laat ze zachtjes bakken aan beide kanten, zo voorkom je verbranden van de msemmen.
ze zijn lekker met warme honing en pure olijven olie te eten.

Met deze recept kan je alle soorten msemmen, rghaif, mlaoui en mghamer maken en natuurlijk mafroek dat is een dikke en grote msemmen die mijn oma vroeger voor ons maakte, moge allah haar genadig zijn.
En lieve dames het ligt niet aan de recept, maar de manier van kneden en voorbereiden, als je eenmaal de handigheid in hebt gekregen zal het makkelijk voor je worden om te maken steeds.
Ik zelf heb het het leren maken toen ik 16 jaar was, vaak door bij te staan en te kijken hoe mijn oma het maakte en ze was een hele strenge leraar, allah ie rhamha, ik mis haar. 

Reacties

Populaire posts