Batbot makli ( gebakken batbot broodjes)








Ingrediënten.
10 stuks.
500 gr bloem
100 gr fijne griesmeel, kan je ook weg laten, vervangen met 100 gr bloem.
12 gr zout
7 gr droge gist korrels
360/ 380 ml lauwwarme water, tot het deeg zacht en luchtig is gekneden.
Zonnebloem olie om te bakken.

Bereidingswijze.
Kneed alle ingrediënten voor ongeveer 10 minuten lang, tot de deeg zacht en luchtig is gekneden.
Met wat olie lichtelijk de werkplek besmeren.
Vorm van de deeg kleine bolletjes en zet ze gelijk op de werk plek, om te rusten voor 20 minuten, bedek ze goed met een theedoek.
Deze broodjes hoeven helemaal niet te rijzen.
Maak ze plat en mooi rond.
Verwarm de olie om daar de broodjes 1 voor 1 in te bakken.
Blijf de broodjes draaien tijdens het bakken, zo worden ze luchtig van, steeds om de paar seconden de broodjes draaien tijdens het bakken.
Zet de broodjes na het bakken, op een bord met keukenpapier op.

Eet smakelijk, besha we raha.

Met deze broodjes is bijna elk Marokkaanse kind mee opgegroeid, ik at ze vaak bij mijn tante.

Ze zijn met honing of poedersuiker te eten en vooral met een kopje Marokkaanse thee.

Deze broodjes zijn op de ouderwetse manier bereid.
Wil je luxe broodjes van maken dan kan je aan de deeg meer ingrediënten aan toevoegen, zoals een ei, melk en boter voor meer smaak.
Ik zou zeggen geniet ervan zoals wij hebben gedaan.

Wees ook erg alert met bakken, ik heb me erg verbrand met bakken van deze broodjes op mijn 17e jaar lang geleden, 2e Graads verbranding op mijn linker arm, was zeer pijnlijk als je even niet oplet.


Reacties

Populaire posts