Zachte broodjes












Zachte broodjes voor bij zoute of zoete gerechten.

Ingrediënten.
200 ml lauwwarme melk
100 ml lauwwarme water
25 gr roomboter de ongezouten
125 ml olie
2 eieren
7 gr droge gist korrels
1 etlp suiker, je mag altijd meer suiker nemen.
18 gr zout
780 / 800 gr bloem.
1 ei en 5 etlp melk om de broodjes mee te besmeren.
Roer dit in een kom.

Bereiden van de deeg. Kneed alle ingrediënten in de kneed machine of met je handen, ik zelf heb de deeg voor paar minuten met mijn handen gekneden en eerlijk gezegd heb ik niet eens veel moeite voor gedaan, heb de deeg wel erg plakkerig gehouden tijdens het kneden plakte alles aan me handen.
Door een zachte plakkerige deeg kreeg je wel lekkere zachte en luchtige broodjes.
Na het kneden bedek je de kom met een theedoek of plastic zak en laat het voor 1 uur rijzen.
Vorm de deeg in een ronde bolletjes en laat ze even voor 5 minuten bedekt even weer rusten.
Vorm ze zoals op de foto's het is zeer simpel om ze te vormen.
Ik geef de deeg altijd op dat moment een vorm.
Zet ze op de bakplaten om te rijzen voor ongeveer 30 minuten.
Besmeer ze met het ei en melk en bak ze op voorverwarmde oven op 180 graden Celsius voor 20 / 25 minuten tot ze goudbruin zijn gebakken.
Zet ze op rooster om af te koelen, bedek ze gelijk met een theedoek.

Eet smakelijk.

Ze zijn heerlijk luchtig en zeer zacht, je kan ze als ontbijt of lunch eten, bij een kopje thee of soep.

Je kan ze ook met zaden bestrooien en in de deeg zoals anijs zaadjes en venkelzaadjes verwerken, voor de heerlijke smaak.

Reacties

Populaire posts